Daleka budućnost prebrzo je stigla do naših škola. Obrazovanje i škole u budućnosti, Možda nam je ta budućnost vec došla, a mi se nismo spremili za nju? Obrazovanje svakako treba da bude priprema za odredjenu budućnost. Nasa budućnost koja je na silu postala i živi globalnu sliku sada nas usmerava na potrebe koje su takodje globalne. Corona/ stvar nam diktira model koji ćemo možda uvesti pre nego što smo planirali ili bili spremni da ,, reformisemo,, školski sistem.
Digitalizacija školskog sistema,već je počela, sada ce se steći bolji uslovi, zato što mora, a ne zatio što želimo novi obrazovni model. Pitamo se / kakvo obrazovanje treba da bude da bi odgovorilo na potrebe zivota u 21 veku..dugo smo se pitali I teoretisali, futuroloska pedagogija je bila u naučnoj fantastici..a sada …potrebe nametnute sa jedne strane epidemiološke gde ništa neće biti isto, dovodi nas do potrebe da se digitalizujemo, da nam nastava na daljinu postane svakodnevnica.
Sa druge strane imamo realne dugogodišnje potrebe učenika (milenijalaca) koji su prohodavali uz kompjuter, koji razmišljaju veoma brzo I koje ovakakv dosadašnji vaspitno – obrazovni stil usporava, nezanimliv je i oni gube svako ineresovanje za njega. Niti su nastavnici nezanimljivi, niti su učenici nedovoljno pametni, jednostavno škola I sedenje u skoli u ovo programirano vreme je više nego dosta provedenog vremena…pitanje je i kakvog vremena. Komenski uz svo poštovanje ovo nije mogao da predvidi, ali mi smo tu da uvidimo da 45-minutni časovi su odavno izgubili smisao koji su imali. Zašto nismo zadržali etiku i retoriku kao predmete u srednjoj školi, več odredjena deca nemaju ni jedno ni drugo, od morala do načina izražavanja.
Ako nam se zbog Corone previše brzo približila budućnost gde ce deca manje biti u školi, ne znači da ce u buduće manje učiti i da će obrazovanje propasti, više i kvalitenije će se učiti. Ukoliko se promeni globalna politika, nastavnici ce biti uključeni u celodnevni mentorski rad. Kada se promeni odredjeni drustveni kontekst stvaraju se uslovi za promene u obrazovanju. Kod nas u Srbiji reforme su oduvek išle teško, možda ce sada morati da se dese. Škola budućnosti je škola kontinuiteta, celodnevna isprepletana formalnim i neformalnim obrazovanjem. Škola budućnosti je veoma individualizovana, ona svakog ucenika približava svojim potencijalima. Mnogi predmeti neće postojati i učenici ce imati udela u obrazovnim sadržajima tj kontrolu nad njima koje žele a koje ne, jer nema potrebe za silovanjem uma.
Digitalizovana nastava sa trajanjem časova od 25min je sasvim dovoljna..deca će imati ostalo slobodno vreme za dodatne aktivnosti i plus malo slobodnog vremena, a znamo koliko je to dragoceno. Deca ce nalaziti put do sebe. Današnjem detetu je čas od 45 min previše dug, mi živimo brzo. Ukoliko ne bude bilo odlaska u školu, nastavnička uloga ce postati mentorska. Da, da se dotaknem i psihoterapije, svako dete će imati svog psihoterapeuta da ga osvesćuje, void kroz život u skladu sa njegovim potrebama, detetov psihološki razvojni put će biti put u kome ce se dete usmeravati ka etici, filozofiji zivota i davanju smisla onome sto uči i radi, dobićemo svesnije, pravednije I zadovoljnije društvo. Škola budućnosti- školona corona je SADA.
Dragana Potić
pedagog i MA Geštalt terapeut